Dětská skupina Miniškolka MARCO

Riegrova 1543

Rakovník – 269 01

PLÁN VÝCHOVY A PÉČE O DÍTĚ

1         Obecná charakteristika plánu

Cílem našeho programu je promyšlené a přiměřené obohacení denního programu dětí v DS Miniškolka MARCO (dále miniškolka) pod odborným vedením a zároveň příprava děti na plynulý přechod do mateřské školy. Základní princip programu vychází z respektování přirozených lidských potřeb jedince, dále také sociálních a fyzických potřeb a možností dítěte.

Do dětské skupiny Miniškolka MARCO nepřijímáme děti se specifickými potřebami.

Přijímáme ale děti v širším věkovém rozpětí od 1 do 3 let (včetně). U tohoto věkového rozpětí zohledňujeme přístup k jednotlivým dětem dle aktuálního věkového složení. A to tak, že s dětmi mladšími 2 roky pracujeme především na sebeobsluze, nácviku správných hygienických návyků, učíme je správně a samostatně jíst, uklízet si po sobě svá místa, mluvit, chodit na procházce ve dvojicích aj.

I nejmenší děti zapojujeme do běžných tematických aktivit, ranního povídáníčka, tvoření, cvičení, plavání.  Jen ta práce s nimi je o poznání pomalejší, klidnější. Naopak s dětmi staršími, okolo 3 let se věnujeme tréninku správnému úchopu tužky, lžíce, učíme se barvy, zvířata, správně pojmenovávat pomůcky denní potřeby, počítat - ukazovat na prstech, trénujeme ve vodě skoky, pády, práci s pomůckami.

Děti 1-3 roky mají po celý den stejný program, děti mladší se snaží napodobovat děti starší a tím se ve vývoji posunout dál. Jen u individuální práce, přístupu k jednotlivým dětem se zohledňuje jejich věk.

Struktura jednotlivých výchovných programů probíhá v těchto základních liniích: rozvoj poznání, komunikace a osobní projev, dále také rozvoj osobnosti, sociálních kontaktů a vztahů.

Obsahově je program orientován především na poznávání přírody, vytváření vztahu k přírodě a rozvoj přirozeného pohybu dětí.

Tematickými okruhy jsou základní čtyři skupiny ekosystému, se kterými se pracuje v daném období a ke kterým jsou volena jednotlivá doplňková témata.

Dětem je dopřán odpočinek, dle jejich potřeby, činnosti dokončují dle vlastního tempa, nenutíme je do připraveného programu, aktivity jsou jim nabízeny. Děti motivujeme, chválíme a mluvíme s nimi v pozitivech, vážnější konflikty řešíme individuálně - mimo kolektiv. Děti dodržují dostatečný pitný režim, a je na ně dohlíženo, zda tomu tak opravdu je. Také mají děti volně přístupný vstup na toaletu či k nočníku, děti plenkové pravidelně kontrolujeme a dle potřeby přebalujeme – plenky se snažíme ve spolupráci s rodiči odbourat. Děti vedeme k dodržování dohodnutých pravidel a všímáme si jejich individuálních zvláštností a podle toho s nimi i pracujeme.

 

2         Výchovné cíle

2.1         Rámcové cíle

Ve výchovně vzdělávacím programu vyjadřují Rámcové cíle univerzální záměry výchovy.

Jedná se o tyto cíle:

1. Rozvíjení dítěte, jeho poznávání a učení, zdravého sebevědomí a sebejistoty

2. Vedení dítěte k samostatnosti

3. Rozvíjení motorických dovedností

4. Rozvíjení sociálních dovedností

5. Vedení dítěte k pozitivnímu postoji k okolí

6. Rozvíjení slovní zásoby a řeči

7. Vytvářet vstřícné, estetické, podnětné, hygienicky nezávadné prostředí

8. Rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi

9. Rozvíjení vztahů, důvěry, úcty, empatie a spolupráce mezi všemi lidmi

 

2.2         Klíčové kompetence

Klíčové kompetence chápeme jako výstupy, souhrn vědomostí, dovedností, postojů a osvojených hodnot, jež jsou důležité pro další rozvoj dítěte.

1.  Kompetence k učení

Dítě:

- pozoruje, zkoumá, objevuje a všímá si souvislostí

- klade otázky a hledá na ně odpovědi

- soustředí se na činnost

- je zvídavé, má touhu poznávat

- aktivně používá všechny smysly

- získává cit pro rytmus a melodii

- má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se

 

2. Kompetence k řešení problémů

Dítě:

- řeší problémy, na které stačí

- postupuje cestou pokusu omylu

- jednoduché řeší samo, složitější s pomocí dospělého

- když je v nouzi, umí si říct o pomoc

- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale i za snahu

 

3. Kompetence komunikativní

Dítě:

- užívá přirozených prostředků komunikace k vyjádření svých myšlenek

(verbální i nonverbální komunikace, používá gesta)

- komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými

- průběžně rozšiřuje svoji slovní zásobu

- dovede se zapojit do diskuze, odpovídá na otázky

 

4. Kompetence sociální a personální

Dítě:

- uvědomuje si odpovědnost za své jednání a nese důsledky

- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomáhá slabším

- umí vyjádřit, co se mu líbí a co ne

- má vytvořené základní návyky společenského chování (umí zdravit, děkovat, poprosit, atd.)

- bez problémů se adaptuje na prostředí a jeho možné proměny (jiný vychovatel, jiná přihrádka v šatně, příchod nových děti, atd.)

 

5. Kompetence osobnostní

Dítě:

- má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích

- rozlišuje pohlaví

- uvědomuje si sebe sama a své role ve společnosti (v rodině, kolektivu dětí,..)

- respektuje režim dne

- chrání své zdraví

 

3         Výchovné metody a formy

Rozlišujeme dvě základní formy výchovy, a to řízenou činnost a spontánní činnost.

Během denního programu jsou zařazeny obě dvě uvedené formy výchovy.

 

Program je realizován zejména prostřednictvím těchto výchovných metod:

a)      pohybová a zdravotní cvičení - plavání

b)      komunikační, pohybové a kooperativní hry (spolupráce)

c)      výtvarná výchova (základní výtvarné techniky, tradiční i netradiční)

d)      hudební výchova (zpívání lidových písniček, využívání jednoduchých nástrojů)

e)      dramatická výchova (básničky, říkanky, tanečky, hry s dramatickými prvky)

f)       tematické výlety a zájezdy (s environmentální či kulturní tematikou)

g)      výchova ke zdraví (procházky venku, dostatek volného pohybu ve vhodném prostředí, posilování organismu…)

h)      rozumová výchova a rozvoj poznání (povídání si na dané téma, vysvětlování jevů…)

i)        rozvoj osobnosti, sociálních kontaktů a vztahů, sebeobsluha a hygiena

 

4         Obsah programu

Výchovný program je zaměřen na tematické 4 okruhy základních ekosystémů. Za jedno čtvrtletí (3 měsíce) se probere jeden základní okruh. Okruhy na sebe vzájemně navazují a doplňují se. Téma I. Ekosystém MĚSTO a uměle vytvořený ekosystém STATEK, je zahrnuto v ročním období podzimu (září, říjen, listopad), téma II. Ekosystém HORY a POHOŘÍ zahrnuje období zimy (prosinec, leden, únor), III. téma – Ekosystém POLE, LOUKA, LES je pro roční období jaro (březen, duben, květen) a poslední IV. téma – Ekosystém RYBNÍK, POTOK, ŘEKA a MOŘE zahrnuje letní měsíce a dobu prázdnin (červen, červenec, srpen).

5         Rámcové uspořádání dne

6:30 – 8:30 Příchod dětí do Miniškolky

V tuto dobu postupně přicházejí děti do miniškolky, převlečou se za pomoci rodičů v šatně a odloží si na určené místo věci. Následuje volná hra.

 

8:30 – 9:00 Ranní povídáníčko

Jedná se o řízenou činnost, kdy děti s chůvou sedí/stojí v kroužku.

1. Úvodní klidná část

Nejprve se ve stoje společně přivítáme básničkou:

Dobrý den, dobrý den,

dneska máme krásný den.

Ručičky jsou na tleskání

a nožičky na dupání.

Dobrý den, dobrý den,

dneska zlobit nebudem.

 

S dětmi si upřesníme, jaký máme měsíc, týden, den či roční období a pak si následně povídáme na určité téma, které provází celý týden. Každé dítě má možnost odpovědět na danou otázku. Děti povzbuzujeme k hovoru, ale nenutíme je odpovídat za každou cenu. Udržujeme oční kontakt. Děti se nepřekřikují, je vyvoláno vždy jedno dítě například zvednutím ruky.

 

2. Zahřívací část

 

Pohybová činnost doprovázená říkankami a básničkami, cvičení s využitím různých pomůcek, hry a další. Na závěr cvičení je zařazena zklidňující aktivita, např. taneček v kruhu.

 

3. Závěrečná část

Na závěr se s dětmi rozloučíme opět básničkou:

Dobrý den, dobrý den,

dneska máme krásný den.

Ručičky jsou na tleskání

a nožičky na dupání.

Dobrý den, dobrý den,

dneska si to užijem.

 

9:00 – 9:30 Dopolední svačina

Každé dítě dostane svačinu a pití. Při jídle sedí u stolečku. Po jídle si uklidí svoje místo a odnese nádobí. Děti vedeme k samostatnosti.

9:30 – 10:00 Řízená aktivita

Před dopoledním programem, například procházkou, s dětmi tvoříme, malujeme, čteme pohádku, nebo se učíme básničky k danému tématu.

10:00 – 11:30 Dopolední program

Varianta A - Pobyt venku

Pokud je alespoň trochu přijatelné počasí, chodíme ven na procházky do nejbližšího okolí. V teplých dnech využíváme též naši vlastní zahradu vybavenou herními prvky. Za vhodného a teplého počasí pořádáme delší procházky na nedaleký statek. Seznamujeme děti s jednotlivými hospodářskými zvířaty a povídáme si o práci na statku.

Varianta B - Plavání v bazénu

Využíváme vlastní vnitřní relaxační bazén ke koupání a hrám ve vodě. V rámci pobytu ve vodě probíhá též nácvik základních plaveckých dovedností. Příležitostně využíváme i pobytu v naši infra sauně.

Varianta C - Výtvarné tvoření

Do programu je zařazena výtvarná činnost, která doprovází dané téma. Střídá se individuální tvorba s kolektivním tvořením.

11:30 – 12.30 Oběd

Každé dítě dostane oběd. Při jídle sedí u stolečku. Dětem jsou k dispozici bryndáky, aby se snáz učili jíst sami a nemuseli se nechávat krmit. Po jídle si uklidí svoje místo a vrátí nádobí na určené místo.

12:30 – 14:00 Odpolední odpočinek

Děti spí, či relaxují v ložnici. Každé dítě má svoje lehátko a ložní prádlo. Do spaní děti nenutíme. Děti, které spát nechtějí, odpočívají v denní místnosti, ovšem v klidovém režimu. Prohlíží si knížky.

14:30 – 15:00 Odpolední svačina

Každé dítě dostane svačinu a pití. Při jídle sedí u stolečku. Po jídle si uklidí svoje místo a odnese nádobí. Děti vedeme k samostatnosti.

15:00 – 17:30 Odpolední program a odchod dětí domů

Varianta A - Pobyt venku

V teplých dnech využíváme vlastní zahradu.

Varianta B - Výtvarné tvoření

Do programu je zařazena výtvarná činnost, která doprovází dané téma. Střídá se individuální tvorba s kolektivním tvořením.

Varianta C – Volná hra

V této době je dětem umožněna volná hra

 

Pro děti si postupně přicházejí rodiče a děti odcházejí domů.

S každým dítětem se přátelsky rozloučíme.

Veškerý program je přizpůsoben a může být pozměněn dle individuálních potřeb dětí.

 

Datum vyhotovení 1.4.2022                                                  Datum platnosti 1.4.2022

 

Vypracovala:

Kateřina Maierová, DiS.

ředitelka DS Miniškolka Marco