Dětská skupina MARCO
Riegrova 1543
Rakovník – 269 01
PLÁN VÝCHOVY A PÉČE O DÍTĚ
1 Obecná charakteristika plánu
Cílem našeho programu je promyšlené a přiměřené obohacení denního programu dětí v Dětské skupiny MARCO (dále DS) pod odborným vedením a zároveň příprava děti na plynulý přechod do mateřské školy. Základní princip programu vychází z respektování přirozených lidských potřeb jedince, dále také sociálních a fyzických potřeb a možností dítěte.
Do Dětské skupiny MARCO nepřijímáme děti se specifickými potřebami.
Přijímáme ale děti v širším věkovém rozpětí od 1 do 3 let (včetně). U tohoto věkového rozpětí zohledňujeme přístup k jednotlivým dětem dle aktuálního věkového složení. A to tak, že s dětmi mladšími 2 roky pracujeme především na sebeobsluze, nácviku správných hygienických návyků, učíme je správně a samostatně jíst, uklízet si po sobě svá místa, mluvit, chodit na procházce ve dvojicích aj.
I nejmenší děti zapojujeme do běžných tematických aktivit, ranního povídáníčka, tvoření, cvičení, plavání. Jen ta práce s nimi je o poznání pomalejší, klidnější. Naopak s dětmi staršími, okolo 3 let se věnujeme tréninku správnému úchopu tužky, lžíce, učíme se barvy, zvířata, správně pojmenovávat pomůcky denní potřeby, počítat - ukazovat na prstech, trénujeme ve vodě skoky, pády, práci s pomůckami.
Děti 1-3 roky mají po celý den stejný program, děti mladší se snaží napodobovat děti starší a tím se ve vývoji posunout dál. Jen u individuální práce, přístupu k jednotlivým dětem se zohledňuje jejich věk.
Struktura jednotlivých výchovných programů probíhá v těchto základních liniích: rozvoj poznání, komunikace a osobní projev, dále také rozvoj osobnosti, sociálních kontaktů a vztahů.
Obsahově je program orientován především na poznávání přírody, vytváření vztahu k přírodě a rozvoj přirozeného pohybu dětí.
Tematickými okruhy jsou základní čtyři skupiny ekosystému, se kterými se pracuje v daném období a ke kterým jsou volena jednotlivá doplňková témata.
Dětem je dopřán odpočinek, dle jejich potřeby, činnosti dokončují dle vlastního tempa, nenutíme je do připraveného programu, aktivity jsou jim nabízeny. Děti motivujeme, chválíme a mluvíme s nimi v pozitivech, vážnější konflikty řešíme individuálně - mimo kolektiv. Děti dodržují dostatečný pitný režim, a je na ně dohlíženo, zda tomu tak opravdu je. Také mají děti volně přístupný vstup na toaletu či k nočníku, děti plenkové pravidelně kontrolujeme a dle potřeby přebalujeme – plenky se snažíme ve spolupráci s rodiči odbourat. Děti vedeme k dodržování dohodnutých pravidel a všímáme si jejich individuálních zvláštností a podle toho s nimi i pracujeme.
2 Výchovné cíle
2.1 Rámcové cíle
Ve výchovně vzdělávacím programu vyjadřují Rámcové cíle univerzální záměry výchovy.
Jedná se o tyto cíle:
1. Rozvíjení dítěte, jeho poznávání a učení, zdravého sebevědomí a sebejistoty
2. Vedení dítěte k samostatnosti
3. Rozvíjení motorických dovedností
4. Rozvíjení sociálních dovedností
5. Vedení dítěte k pozitivnímu postoji k okolí
6. Rozvíjení slovní zásoby a řeči
7. Vytvářet vstřícné, estetické, podnětné, hygienicky nezávadné prostředí
8. Rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi
9. Rozvíjení vztahů, důvěry, úcty, empatie a spolupráce mezi všemi lidmi
2.2 Klíčové kompetence
Klíčové kompetence chápeme jako výstupy, souhrn vědomostí, dovedností, postojů a osvojených hodnot, jež jsou důležité pro další rozvoj dítěte.
1. Kompetence k učení
Dítě:
- pozoruje, zkoumá, objevuje a všímá si souvislostí
- klade otázky a hledá na ně odpovědi
- soustředí se na činnost
- je zvídavé, má touhu poznávat
- aktivně používá všechny smysly
- získává cit pro rytmus a melodii
- má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se
2. Kompetence k řešení problémů
Dítě:
- řeší problémy, na které stačí
- postupuje cestou pokusu omylu
- jednoduché řeší samo, složitější s pomocí dospělého
- když je v nouzi, umí si říct o pomoc
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale i za snahu
3. Kompetence komunikativní
Dítě:
- užívá přirozených prostředků komunikace k vyjádření svých myšlenek
(verbální i nonverbální komunikace, používá gesta)
- komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými
- průběžně rozšiřuje svoji slovní zásobu
- dovede se zapojit do diskuze, odpovídá na otázky
4. Kompetence sociální a personální
Dítě:
- uvědomuje si odpovědnost za své jednání a nese důsledky
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomáhá slabším
- umí vyjádřit, co se mu líbí a co ne
- má vytvořené základní návyky společenského chování (umí zdravit, děkovat, poprosit, atd.)
- bez problémů se adaptuje na prostředí a jeho možné proměny (jiný vychovatel, jiná přihrádka v šatně, příchod nových děti, atd.)
5. Kompetence osobnostní
Dítě:
- má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcích
- rozlišuje pohlaví
- uvědomuje si sebe sama a své role ve společnosti (v rodině, kolektivu dětí,..)
- respektuje režim dne
- chrání své zdraví
3 Výchovné metody a formy
Rozlišujeme dvě základní formy výchovy, a to řízenou činnost a spontánní činnost.
Během denního programu jsou zařazeny obě dvě uvedené formy výchovy.
Program je realizován zejména prostřednictvím těchto výchovných metod:
a) pohybová a zdravotní cvičení - plavání
b) komunikační, pohybové a kooperativní hry (spolupráce)
c) výtvarná výchova (základní výtvarné techniky, tradiční i netradiční)
d) hudební výchova (zpívání lidových písniček, využívání jednoduchých nástrojů)
e) dramatická výchova (básničky, říkanky, tanečky, hry s dramatickými prvky)
f) tematické výlety a zájezdy (s environmentální či kulturní tematikou)
g) výchova ke zdraví (procházky venku, dostatek volného pohybu ve vhodném prostředí, posilování organismu…)
h) rozumová výchova a rozvoj poznání (povídání si na dané téma, vysvětlování jevů…)
i) rozvoj osobnosti, sociálních kontaktů a vztahů, sebeobsluha a hygiena
4 Obsah programu
Výchovný program je zaměřen na tematické 4 okruhy základních ekosystémů. Za jedno čtvrtletí (3 měsíce) se probere jeden základní okruh. Okruhy na sebe vzájemně navazují a doplňují se. Téma I. Ekosystém MĚSTO a uměle vytvořený ekosystém STATEK, je zahrnuto v ročním období podzimu (září, říjen, listopad), téma II. Ekosystém HORY a POHOŘÍ zahrnuje období zimy (prosinec, leden, únor), III. téma – Ekosystém POLE, LOUKA, LES je pro roční období jaro (březen, duben, květen) a poslední IV. téma – Ekosystém RYBNÍK, POTOK, ŘEKA a MOŘE zahrnuje letní měsíce a dobu prázdnin (červen, červenec, srpen).
5 Rámcové uspořádání dne
6:30 – 8:30 Příchod dětí do DS
V tuto dobu postupně přicházejí děti do DS, převlečou se za pomoci rodičů v šatně a odloží si na určené místo věci. Následuje volná hra.
8:30 – 9:00 Ranní povídáníčko
Jedná se o řízenou činnost, kdy děti s chůvou sedí/stojí v kroužku.
1. Úvodní klidná část
Nejprve se ve stoje společně přivítáme básničkou:
Dobrý den, dobrý den,
dneska máme krásný den.
Ručičky jsou na tleskání
a nožičky na dupání.
Dobrý den, dobrý den,
dneska zlobit nebudem.
S dětmi si upřesníme, jaký máme měsíc, týden, den či roční období a pak si následně povídáme na určité téma, které provází celý týden. Každé dítě má možnost odpovědět na danou otázku. Děti povzbuzujeme k hovoru, ale nenutíme je odpovídat za každou cenu. Udržujeme oční kontakt. Děti se nepřekřikují, je vyvoláno vždy jedno dítě například zvednutím ruky.
2. Zahřívací část
Pohybová činnost doprovázená říkankami a básničkami, cvičení s využitím různých pomůcek, hry a další. Na závěr cvičení je zařazena zklidňující aktivita, např. taneček v kruhu.
3. Závěrečná část
Na závěr se s dětmi rozloučíme opět básničkou:
Dobrý den, dobrý den,
dneska máme krásný den.
Ručičky jsou na tleskání
a nožičky na dupání.
Dobrý den, dobrý den,
dneska si to užijem.
9:00 – 9:30 Dopolední svačina
Každé dítě dostane svačinu a pití. Při jídle sedí u stolečku. Po jídle si uklidí svoje místo a odnese nádobí. Děti vedeme k samostatnosti.
9:30 – 10:00 Řízená aktivita
Před dopoledním programem, například procházkou, s dětmi tvoříme, malujeme, čteme pohádku, nebo se učíme básničky k danému tématu.
10:00 – 11:30 Dopolední program
Varianta A - Pobyt venku
Pokud je alespoň trochu přijatelné počasí, chodíme ven na procházky do nejbližšího okolí. V teplých dnech využíváme též naši vlastní zahradu vybavenou herními prvky. Za vhodného a teplého počasí pořádáme delší procházky na nedaleký statek. Seznamujeme děti s jednotlivými hospodářskými zvířaty a povídáme si o práci na statku.
Varianta B - Plavání v bazénu
Využíváme vlastní vnitřní relaxační bazén ke koupání a hrám ve vodě. V rámci pobytu ve vodě probíhá též nácvik základních plaveckých dovedností. Příležitostně využíváme i pobytu v naši infra sauně.
Varianta C - Výtvarné tvoření
Do programu je zařazena výtvarná činnost, která doprovází dané téma. Střídá se individuální tvorba s kolektivním tvořením.
11:30 – 12.30 Oběd
Každé dítě dostane oběd. Při jídle sedí u stolečku. Dětem jsou k dispozici bryndáky, aby se snáz učili jíst sami a nemuseli se nechávat krmit. Po jídle si uklidí svoje místo a vrátí nádobí na určené místo.
12:30 – 14:00 Odpolední odpočinek
Děti spí, či relaxují v ložnici. Každé dítě má svoje lehátko a ložní prádlo. Do spaní děti nenutíme. Děti, které spát nechtějí, odpočívají v denní místnosti, ovšem v klidovém režimu. Prohlíží si knížky.
14:30 – 15:00 Odpolední svačina
Každé dítě dostane svačinu a pití. Při jídle sedí u stolečku. Po jídle si uklidí svoje místo a odnese nádobí. Děti vedeme k samostatnosti.
15:00 – 17:30 Odpolední program a odchod dětí domů
Varianta A - Pobyt venku
V teplých dnech využíváme vlastní zahradu.
Varianta B - Výtvarné tvoření
Do programu je zařazena výtvarná činnost, která doprovází dané téma. Střídá se individuální tvorba s kolektivním tvořením.
Varianta C – Volná hra
V této době je dětem umožněna volná hra
Pro děti si postupně přicházejí rodiče a děti odcházejí domů.
S každým dítětem se přátelsky rozloučíme.
Veškerý program je přizpůsoben a může být pozměněn dle individuálních potřeb dětí.
Datum vyhotovení 1.4.2022 Datum platnosti 1.4.2022
Vypracovala:
Kateřina Maierová, DiS.
ředitelka Dětské skupiny Marco