Vnitřní pravidla dětské skupiny Miniškolka MARCO

 

1.       Poskytovatel (místo poskytování služby)

Dětská skupina Miniškolka MARCO

Adresa: Riegrova 1543, Rakovník

 

 

2.       Provozovatel

Klub MARCOz.s.  

IČ: 22756795

Se sídlem: Riegrova 1543, Rakovník

Osoba oprávněná jednat jménem organizace: Tomáš Cerman, předseda

 

 

3.       Charakteristika zařízení

a)       Jedná se o provoz Dětské skupiny Miniškolka MARCO (dále DS) pro veřejnost.

b)       V DS probíhá hlídání dětí ve věku od 1 roku do 3 let (do dne 31.8., který nastane po dosažení 3let věku).

c)       Provoz DS probíhá každý pracovní den (PO-PÁ) od 6:30 do 17:30.

d)       Den započetí poskytování služby péče o dítě: 1.6.2015.

e)       Maximální počet dětí v DS je 12.

f)        Služba péče o dítě je poskytována s částečnou úhradou nákladů, cena za službu je stanovena plošně stejná, v jediné měsíční sazbě pro všechny.

g)       Provoz DS je realizován v přízemí RD a v provozovně Centrum MARCO, Riegrova 1543, Rakovník.

h)       V rámci DS probíhá strukturovaná výchovná činnost, která je detailně popsána v Plánu výchovy a péče.

i)         Součástí pobytu dětí je i jejich stravování.

j)         Děti jsou pod dohledem kvalifikovaného personálu.

k)       Všichni členové personálu vlastní platný zdravotní průkaz.

l)         Veškerý personál absolvoval školení o hygienických zásadách provozu, sledování a vyhodnocování kritických bodů při stravování a školení BOZP-PO.

 

 

4.       Venkovní prostory

 

Pro pobyt dětí venku slouží venkovní zahrada přilehlá k budově, která je přístupná z nádvoří, bez nutnosti vstupu na ulici. Zahrada je vybavena certifikovanými herními prvky. Údržbu zahrady provádí technik.

 

 

5.       Vstupní prostor, šatna

 

a)       Pro převlékání a odložení svršků a obuvi dětí z DS je vyčleněn prostor za vchodovými dveřmi.  Jsou zde botníky, které zároveň slouží jako sedáky. K vybavení patří též věšáky na kabáty a čepice, odkládací přihrádky a také prostor pro krátkodobé odstavení dětských kočárků.

b)       Po přezutí do vlastní čisté domácí obuvi (kterou si lze uschovat v určené přihrádce) a po odložení kabátů a ostatních vrchních částí oděvu přecházejí děti do čistých prostor.

c)       V čistých prostorách se nachází kuchyňský dřez s teplou vodou, automatickou myčkou na nádobí, lednicí, mikrovlnnou troubou.

d)       Je zde též sklad balených potravin s pokojovou skladovací teplotou.

e)       Pro obsluhu je zde umístěn vedle dřezu dávkovač tekutého mýdla a zásobník jednorázových ručníků.

f)        Ve vstupním prostoru a v denní místnosti je umístěna lékárnička vybavená pro poskytnutí první pomoci.

 

 

6.       Místnost pro denní pobyt a odpočinek

 

a)       Pro účely poskytování služby péče o dítě v dětské skupině jsou vyčleněny dvě samostatné místnosti určené k dennímu pobytu a odpočinku dětí. Místnosti jsou vybaveny nábytkem, pomůckami a hračkami, které odpovídají věku, potřebám a počtu dětí (dále jen „denní místnost“).

b)       Pro zajištění odpočinku dětí je denní místnost vybavena lehátky/matracemi, které poskytují pevnou oporu zad a jejichž počet odpovídá počtu dětí v dětské skupině. Prostor pro skladování lehátek/matrací umožňuje jejich řádné provětrávání.

c)       Každé dítě má k dispozici vlastní označené lůžkoviny. Výměna lůžkovin se provádí nejméně jednou za 3 týdny, v případě potřeby ihned. Lůžkoviny jsou ukládány ve skříňkách odděleně, pro každé dítě ve zvláštní přihrádce.

d)       Lůžkoviny se perou v automatické pračce v koupelně, která sousedí s denní místností.

e)       Veškeré prostory provozovny jsou pravidelně větrané přirozenou ventilací okny.

f)        Teplota v jednotlivých místnostech je udržována automaticky na hodnotách nastavených na základě hygienických norem dle jejich určení a namátkově kontrolována teploměrem.

 

 

7.       Hygienická zařízení

a)        Pro potřeby dětské skupiny je k dispozici odpovídající hygienické zařízení, vybavené především dostatečným počtem nočníků, které jsou vzhledem k věkové skupině dětí nejvíce používané. Dále jsou k dispozici 2 dětské toalety, 2 umyvadla a krytý odpadkový koš s vložkou na jedno použití. Vodovodní mísící baterie pro děti je pevně nastavena na bezpečnou teplotu. Toalety a umývadla jsou opatřena stupánky, ze kterých jsou tyto prvky výškově dostupné i pro velmi malé děti.

b)       Hygienické zařízení je vybaveno toaletním papírem a mýdlem v dávkovači, jsou zde k dispozici ručníky na 1 použití.

c)        Hygienické zařízení pro pečující osoby je odděleno od hygienického zařízení určeného pro děti a sestává z WC a umyvadla napojeného na tekoucí studenou a teplou vodu.

d)       V koupelně je prostor vybavený přívodem tekoucí studené a teplé vody, včetně odtoku vody, ve kterém je umožněno mytí a dezinfekce dětských nočníků a dalších pomůcek.

e)       Z chodby je přístupná místnost pro ukládání úklidových prostředků a pomůcek, která není přístupná dětem.

 

8.       Úklid a nakládání s prádlem

a)          Ve všech prostorách, v nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, je prováděn úklid za pomoci mechanických a elektrických úklidových nástrojů a za použití několika střídajících se druhů úklidových prostředků. Celkový úklid je prováděn minimálně jednou denně vždy před zahájením provozu a dílčí úklid kdykoliv dle potřeby.

b)         Úklid je prováděn dle následujícího schématu:

I.       setřením všech podlah a povrchů na vlhko, u koberců vyčištěním vysavačem (1xdenně)

II.     vynášením odpadků (1xdenně)

III.    umytím umyvadel, záchodů a dětských nočníků za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem (1xdenně)

IV.   omytím a dezinfikováním omyvatelných částí stěn hygienického zařízení (1xdenně)

V.     umytím oken včetně rámů, svítidel a světelných zdrojů (1xtýdně)

VI.   celkovým úklidem všech prostor, včetně mokrého čištění koberců a předmětů, včetně hraček (1xtýdně)

VII.  malováním (1x za 2 roky)

c)          Čisté a použité lůžkoviny se skladují odděleně.

d)         Ručníky na ruce se používají výhradně jednorázové, papírové. Použité ručníky se likvidují ve tříděném odpadu.

e)         Ložní prádlo se mění jednou za 3 týdny, v případě potřeby ihned. Čistota používaného prádla je zajištěna praním v automatické pračce se sušičkou za použití běžně dostupných pracích prostředků šetrných k životnímu prostředí. Čisté prádlo a lůžkoviny jsou skladovány ve skříních k tomuto účelu vyhrazených. Špinavé prádlo je skladováno odděleně od čistého mimo prostory DS.

 

 

9.       Organizační hygienické zásady stravování

a)       Veškerý sortiment teplých jídel je řešen dodavatelsky z místní výrobny s povolením pro prodej a výdej jídel určených dětem.

b)       Studená jídla jsou dodávána variantně dodavatelsky, či nákupem hygienicky balených potravin v obchodě.

c)       Studená jídla jsou dle potřeby skladována ve vyhrazené ledničce,či ve skříňkách při výrobcem stanovených skladovacích teplotách.

d)       Přeprava jídel probíhá ve stanovených časech dle harmonogramu a v souladu s vypracovaným HACCP tak, aby bylo vyloučeno znehodnocení kvality jídel.

e)       Přeprava jídel je zajišťována prostřednictvím osobního automobilu pro tyto účely určeného, a to v uzavřených, hygienicky čistých nádobách, přepravkách a obalech. Pokud to daný typ potravin vyžaduje, jsou přepravovány v obalech s tepelně izolační funkcí. 

f)        Teplotu a kvalitu potravin garantuje v době předání přepravci jejich dodavatel (výrobce).

g)       Přepravce přebírá potraviny od dodavatele v uzavřených přepravních obalech a vizuálně zkontroluje, zdali nejsou zvenčí mechaniky poškozené či znečistěné. V případě, že přepravce zjistí nedostatky, potraviny nepřevezme.

h)       Po přivezení do provozovny jsou přepravky s potravinami předány přepravcem v čistící zóně personálu DS do čisté zóny.

i)         Personál před umístěním do čisté zóny znovu opticky kontroluje obaly, zdali nejsou zvenčí mechaniky poškozené či znečistěné. V případě potřeby zajistí za použití dostupných hygienických prostředků jejich vnější čistotu. Poté příslušné obaly otevře a pohledově a čichově zkontroluje jejich kvalitu, případně změří potravinářským teploměrem jejich teplotu, či je za použití k tomu určené nádoby a příboru ochutná.

j)         V případě, že na základě smyslové či teplotní kontroly získá personál DS jakékoliv podezření na sníženou kvalitu potravin, okamžitě přeruší jejich výdej, uzavře přepravní obaly a umístí je zpět do čistící zóny. Následně neprodleně informuje vedení DS a zapíše celou událost do provozního deníku. Vedení DS pote inicializuje další pokus o dodání potravin.

k)       V případě, že personál nezjistí na potravinách žádné závady, začne je servírovat do připraveného nádobí. Pak vydá tyto porce na stolky v pobytové místnosti, u kterých již sedí děti připravené na jejich konzumaci.

l)         Veškeré nádoby, které jsou v přímém styku s jídlem, jsou po výdeji jídla převzaty zpět obsluhou v čistící zóně, která zabezpečí jejich umytí v myčce a usušení.

m)     Poté obsluha recepce obaly opět uzavře a uloží je v přepravních boxech v čistící zóně, odkud si je ve stanovený čas opět vyzvedne přepravce. 

n)       Po zkonzumování porcí umístí personál použité nádobí a příbory do myčky na nádobí, která je součástí recepce a tuto myčku zapne. V případě potřeby vyhodí zbytky jídel v uzavřených igelitových pytlích do kontejneru na smíšený odpad, který se nachází na dvorku před provozovnou.

o)       Příjem a výdej potravin v řetězci přepravce-personál-konzument a veškerá manipulace s obaly probíhá v době, kdy do čisté zóny provozovny nemá kromě přímých účastníků tohoto procesu nikdo jiný přístup.

p)       Všechny osoby manipulující s potravinami mají platný zdravotní průkaz.

q)       Veškeré manipulační prostory jsou v této době čisté, uklizené a nejsou zde uskladněny žádné předměty, které by mohly narušovat hygienické prostředí těchto prostor.

r)        Po celý den je dětem umožněn pitný režim za použití připravených nápojů (dle situace ovocná šťáva, ovocný čaj, voda, teplé nápoje) umístěných v připravených nádobách a vydávaných do nádobek na pití.

s)        Kojeneckou stravu a pití si s sebou donášejí rodiče sami a předají je při předání dítěte personálu v originálních neporušených obalech. Je zakázáno donášet doma připravovanou a balenou stravu. Rodiče zodpovídají za kvalitu dodané stravy sami.

 

 

10.   Organizační zásady provozu

a)       Rodiče přihlásí své děti do DS na daný čas příchodu a odchodu.

b)       Podmínkou přijetí dítěte do DS je podpis Smlouvy o poskytování péče v DS, Posudek o zdravotní způsobilosti dítěte vč. potvrzení o povinném očkování a Doklad rodiče o vazbě na trh práce.

c)     Služba péče o dítě v DS je poskytována s částečnou úhradou nákladů. Rodič hradí pouze zlomek skutečných nákladů, rezervační poplatek. Rezervační poplatek hradí rodič za rezervaci místa pro své dítě v rámci provozní doby DS na dobu určenou ve smlouvě. Na zbývající část nákladů na službu péče o dítě čerpá poskytovatel státní příspěvek. Na základě platby rezervačního poplatku na příslušný měsíc je rodiči vystavena klubová karta s vyznačenými časy příchodu a odchodu dítěte (min. 6 hod/den).

d)       Rodič přivede dítě (děti) v daný čas do DS.

e)       Při příchodu se prokáže platnou klubovou kartou.

f)        Po přezutí, svlečení a uložení svrchních částí oděvu v šatních skříňkách vyhrazených v čistící zóně předá dítě personálu do čisté zóny recepce.

g)       Pečovatelka si dítě odvede do pobytové místnosti.

h)       Rodič odejde z provozovny s tím, že si své dítě přijde vyzvednout ve stanoveném čase.

i)         Děti se v prostorách DS i mimo ně účastní pobytu, jehož režim je přizpůsoben heterogenní skupině dětí dle jejich věku. Součástí pobytu jsou zejména činnosti cílené na věkovou skupinu dětí od 1 do 3 let. Jde zejména o osvojení základních sociálních, hygienických a stravovacích návyků, nácvik motorických dovedností, poznávání barev, logopedická cvičení, hry, hudební a výtvarné činnosti, pohybové aktivity v herně, bazénu, na zahradě, či vycházky do  blízké přírody. Pro potřeby DS je vypracován výchovně vzdělávací program. Základními rysy programu je rozvoj sociálních kontaktů dětí za současného respektování a motivace rozvoje individuálních rysů jejich osobnosti, vedení k respektování svého okolí, rozvoj výtvarných, hudebních a sportovních dovedností, pěstování pozitivního vztahu k přírodě. Pečovatelka pracovník si v rámci tohoto programu pro svůj pracovní den sestaví základní rámec činností dle Plánu výchovy a péče a pružně jej přizpůsobuje potřebám dětí a dané situaci (počasí, různé akce, atd).

j)         Pevnými součástmi denního programu jsou též snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina  a odpolední klid/spánek.

k)       Všichni účastníci pobytu dětí v DS a zainteresované osoby se řídí Etickým kodexem.

l)         V dohodnutém čase si rodič dítě vyzvedne. Dítě je rodiči předáno z čisté zóny do čistící zóny, kde si již rodič sám dítě přezuje do venkovní obuvi a oblékne.

m)     Za odložené věci v čistící zóně DS neručí.

n)       Zákaz nošení vlastních hraček z důvodu bezpečnosti.

o)       V případě, že si rodič dítě nevyzvedne, či nebude schopen dítě vyzvednout v rámci provozní doby DS a nebude s ním možná ani dohoda osobní či na telefonním kontaktu, který zadal v přihlášce, bude věc předání dítěte zákonnému zástupci řešena ve spolupráci s Policií ČR či příslušných orgánů státní správy.

p)       Děti budou převzaty či předány pouze těm osobám, které určí rodič na písemné přihlášce či její příloze a které na vyzvání prokážou svoji totožnost. Děti nebudou předány osobám, které projevují známky požití alkoholu, omamných, či psychotropních látek.

q)       Do DS nebudou přijaty děti špinavé, zanedbané, či jevící příznaky infekčních, či jiných závažných onemocnění. Od rodičů těchto dětí bude požadováno nové vyjádření lékaře k jejich pobytu v kolektivu.

r)        Do DS budou přijaty pouze děti na stupni vývoje přiměřeném jejich věku.

s)        Děti se specifickou potřebou péče do DS přijaty nebudou.

t)        Každé nově přijaté dítě musí absolvovat adaptační období, v rámci kterého vedení DS rozhodne, zda je dítě možno integrovat do stávajícího kolektivu dětí.

u)       Na absence v docházce dětí se nevztahuje nárok na jakoukoliv náhradu/slevu z rezervačního poplatku.

v)       Případnou neúčast dítěte rodič telefonicky, či formou SMS na telefon DS oznámí nejpozději do 8:00 dne, za který rodič dítě omlouvá.

w)      Veškeré absence dětí musejí být omluvené. Absenci ze zdravotních důvodů omluví rodič do 8:00 daného dne. Absenci z rodinných důvodů (dovolená) omlouvá rodič písemně minimálně týden předem a omluvu následně musí potvrdit vedení dětské skupiny.

x)       V případě neomluvených absencí bude klubová karta daného rodiče na příslušný měsíc zrušena bez nároku na jakoukoliv náhradu.

y)       Opakované neomluvené absence mohou být důvodem k vypovězení Smlouvy o poskytování péče v DS ze strany poskytovatele.

 

11.   Závaznost

Tato Vnitřní pravidla jsou závazná pro všechny zákonné zástupce dětí a pracovníky DS.

 

 

Datum platnosti:                  1.12.2022