Adaptační proces V Dětské skupině Miniškolka MARCO.

 

Tato vnitřní směrnice určuje adaptační procesy dítěte, přijatého do dětské skupiny Miniškolka Marco. Upravuje postupy pečujících osob, informování rodičů, zápisy o adaptaci konkrétních dětí. Definuje, co sledovat u dětí a rodičů, jak vyvozovat závěry z pozorování a konkrétních reakcí a dále jak postupovat v ojedinělých případech – viz Řešení krizových situací.

Jejím cílem je pomoci pečujícím osobám a být návodem při adaptačním procesu. Obsahuje jasné a srozumitelné pokyny pro pečující osoby a jejich komunikaci s rodiči i dítětem.

 

Definice Adaptace: „Adaptace je přizpůsobení se sociálnímu prostředí a je předpokladem složitějších socializačních procesů.“ Je to psychická zátěž pro rodiče i dítě. Znamená vyšší nároky na personál, je nutné přistupovat individuálně ke každému dítěti i rodiči, a to po vzájemné dohodě. Je třeba si uvědomit, že rodič je hlavním partnerem, který může ulehčit či ztížit práci s dítětem. Při adaptačním procesu je nutné mít stále na paměti věk dítěte a prostředí, z nějž do dětské skupiny přichází.

 

1.      Personál

 

-          Nutné sociální a komunikativní předpoklady, citlivost, vnímavost, všímavost, umění uklidnit dítě, rodiče i sebe.

-          Ověření, že se rodiče seznámili s navrženým adaptačním procesem a souhlasí s ním.

-          Pro komunikaci s rodiči je určena výhradně ředitelka DS, po předchozí domluvě v její nepřítomnosti přebírá tuto funkci vedoucí chůva - pečující osoba, která má krom zodpovědnosti za rozhovory s rodiči i povinnost zápisu do portfolia.

o   Zapisuje pravidelně do portfolia dítěte pokrok v adaptačním procesu, min 1x týdně do jeho ukončení.

o   Zaznamenává do portfolia rozhovory s rodiči včetně data a výstupy a závěry z nich.

-          Zaručuje rodiči, že podle dohodnutého postupu adaptace se skutečně postupuje.

-          Zaručuje zvýšenou individuální pozornost ve specifických případech a konzultuje s kolegyněmi či odborníkem, pokud si není jista svými závěry.

 

2.       Rodiče

 

-          První kontakt s rodiči se uskutečňuje po telefonu

-          Následuje osobní informační schůzka v DS – popis v části 4 PRAVIDLA PŘIJÍMÁNÍ NOVÝCH DĚTÍ

-          Domluva na individuálním procesu adaptace, vysvětlení jak se bude postupovat, co je možné a co by mohlo být naopak překážkou.

-          Vhodné zapojit jej do procesu adaptace, nabídnout průběžné konzultace, rozhovory o konkrétních událostech (pláč, apatie, stesk, potřeba nějaké oblíbené hračky, dudlíka ignorace jídla, pomočování apod.)

-          Domluva s personálem, kdy je ukončen proces adaptace.

 

3.       Dáváme si pozor na:

 

-          Chaotičnost, necitlivost, předčasné závěry.

-          Vždy nejprve zjistit potřeby rodičů a dětí. Dbát na tyto potřeby.

-          Nezapomenout prostudovat dotazník o dítěti, který je součástí příloh.

-          Průběžné zápisy do portfolia jsou nutné! Například pro případy absence – suplování ostatních chův.

-          Vždy je třeba se individuálně přizpůsobit konkrétnímu dítěti, neexistuje univerzální plán adaptace na všechny přihlášené děti. Každé dítě je osobité a my k němu tak přistupujeme.

-          Pravidelně zapojovat a informovat rodiče o průběhu adaptace.

4.      Pravidla přijímání nových dětí

-          Děti k adaptaci rozvrhneme během celých letních prázdnin, (červenec-srpen) přijímáme maximálně dvě nové dětí týdně.

-          Při vyšším počtu nových dětí navýšit personál dětské skupiny na min 3 pečující osoby.

-          Pokud přijímáme děti v průběhu roku, platí stejná pravidla. 1-2 nové děti na týden max.

-          Postup adaptace domlouváme předem na první osobní schůzce v DS, nikoliv první den nástupu dítěte do školky. Domluvu je třeba vždy zapsat do příslušných dokumentů. (docházkový diář)

-          Rodiče nevychováváme, ctíme jejich výchovu, citlivě vysvětlujeme.

-          Nasloucháme potřebám rodičů, ale citlivě vyhodnocujeme dané situace, co je slučitelné v rámci provozu DS a rodiče eventuálně taktně upozorníme, co možné je a co s provozem DS už nekoresponduje. Například svačit v šatně, běhat s jídlem, hrát si v době odpočinku aj.

-          Nečiníme předčasné závěry, dlouhodobá opatření navrhujeme min. po 14 dnech docházky – adaptace.

-          Snažíme se rodiče varovat před přehnanými očekáváními nebo naopak je povzbudit při dlouhodobější potřebě adaptace.

-          Vždy podáváme pravdivé informace, ale nestrašíme. Každý i malý pokrok pochválíme.

-          Ranní příchod jsme schopni přizpůsobit biorytmu dítěte: u nás od 6.30 do 8.30 hodin.

-          Zapisujeme průběh adaptace včetně opravných prostředků, rozhovorů s rodiči, vyhodnocení efektivity apod.

 

5.      Postup přijímání nových dětí do DS Miniškolka Marco

 

-          O volném místě pro dítě do 3 let v dětské skupině informujeme rodiče telefonicky nebo při osobním setkání, dotazování probíhá často na recepci Centra Marco.

O volném místě informujeme také na našich webových či Facebook stránkách nebo prostřednictvím Rakovnických novin.

-          Zaznamenáme si do příslušných dokumentů (Záznamy o dětech přihlášených do DS Miniškolka Marco) kontakt na rodiče, jméno a příjmení dítěte a datum narození, poznámku od kdy by mělo zájem do naši DS nastoupit.

-          V průběhu měsíce května zjistíme od stávajících rodičů, kdo z dětí bude pokračovat i v následujícím školním roce a podle volné kapacity doplníme stav do plného počtu 12 dětí. Některé děti navštěvují naši dětskou skupinu 2-3 dny v týdnu, tato skutečnost je třeba zaznamenat, abychom s ní mohli pracovat a doplnit tak zbývající dny jiným přihlášeným dítětem.

1)      Telefonické pozvání na první návštěvu do DS, vyžádání emailové adresy a následné odeslání dokumentů potřebných k první informativní schůzce. Dotazník pro rodiče, ostatní materiály se předávají osobně na první osobní – Info schůzce.

Znění emailu (slouží při absenci ředitelky DS, aby rodiče mohli dostat informaci co nejdříve – odeslání má v kompetenci zastupující vedoucí chůva – pečující osoba) :

Vážená paní/pane XY, děkujeme za Váš zájem o docházku do naší dětské skupiny.

Děti přijímáme na základě volné kapacity a první osobní návštěvy rodiče s dítětem přímo v DS. Návštěva má za cíl: vzájemně se seznámit, prohlédnout si prostory naší DS a přilehlého centra, probrat Plán výchovy a péče, Provozní řád naší dětské skupiny, Adaptační proces a odpovědět na Vaše případné otázky.

Na první Info schůzce domluvíme proces adaptace, předáme dokumenty potřebné k nástupu do DS. S sebou přineste malou svačinku a pití pro dítě, případně ochranné pomůcky dle aktuálních epidemiologických opatření. Dále také vyplněný dotazník o dítěti, který vám zasíláme v příloze tohoto e-mailu. Na konkrétním datu návštěvy je nutné se předem telefonicky dohodnout na tel: 603 455 764. Těšíme se na vás. J  S přátelským pozdravem ředitelka dětské skupiny Kateřina Maierová.

 

2)      Příprava na příchod nového dítěte:

-          V případě potřeby posílíme personální složení DS na určený den, záleží na počtu stávajících dětí ve skupině.

-          Přečtení Dotazníku o dítěti, převzetí dokumentů potřebných pro nástup do DS a kontrola jejich správnosti.

-          Připravit pro dítě jmenovku na lahvičku, přidělit značku na šuplík s ložním prádlem a vyčlenit mu místo v šatně (shodná značka jako u ložního prádla). Určit pečující osobu zodpovědnou za adaptační proces dítěte, nastane-li nepřítomnost ředitele DS, či jeho zástupce – vedoucí chůva/pečující osoba.

 

3)      V den nástupu:

-          přebrat dítě, ukázat mu jeho místo v šatně, rodiče informovat o začátku adaptace a vzít si telefonní kontakt (je součástí vstupního dotazníku), na který volat v případě potřeby. Během dopoledne pak odeslat na uvedený kontakt foto dítěte či informaci o průběhu adaptace v DS. Při odchodu citlivě informovat o průběhu prvního dne.

 

4)      Zapsat průběh prvního dne do Portfolia dítěte a pokračovat v adaptačním procesu, zapisovat průběh min. 1x týdně, záleží na četnosti adaptačních dnů v konkrétním týdnu.

 

5)      Adaptace dítěte končí ve chvíli, kdy dítě samostatně zvládá pobyt v dětské skupině a rodič souhlasí s ukončením adaptačního procesu. Není tedy předem stanoven konkrétní počet dní, které bude adaptační proces mít. Některé dítě se zvládne do kolektivu začlenit v rámci několika dní, jiný na to potřebuje měsíce. Proto rodičům, kteří musejí nastoupit do práce například od začátku září, nabízíme adaptaci již od června, aby byl dostatečný prostor, pokud by zrovna jeho dítě mělo potřebu svůj adaptační proces mít na několik měsíců.

 

6)      V případě vícečetných odchylek od tohoto Adaptačního plánu Dětské skupiny Miniškolka Marco po dohodě pečujících osob se navrhne úprava Adaptačního plánu a její realizace.

 

7)      K ukončení adaptace – nebo jejímu odložení na později může dojít také ze strany rodičů či vedení DS za účelem oddálení nástupu do DS. Dítě je nezralé, nezvládne odloučení od rodičů, proto se navrhne odložení adaptačního procesu na později.